In dit artikel hebben we besloten stil te staan bij de relatie tussen woonopties en de kenmerken van reparatie. Tegelijkertijd is dit het antwoord op de vraag waarom de schatting en reparatievoorwaarden zo sterk afhankelijk zijn van het specifieke pand, en dit verschil kan oplopen tot enkele honderden roebel en enkele maanden. Appartement in een nieuw gebouw met een ruwe afwerking Wat we bij de ingang hebben: vloer (chape), muren (soms kunnen ze worden gepleisterd), plafond, ramen, bedrading voor elektriciteit en sanitair (soms is dit item niet inbegrepen). Alles is hier eenvoudig: de gelukkige eigenaren van een nieuw gebouw met een ruwe afwerking zijn aanvankelijk moreel en financieel klaar voor herstel. De enige vraag is: hoe wordt het geïmplementeerd? Reparatieopties in dit geval. 1) Reparatie wordt uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf / team in de vorm van: a) turnkey-reparatie (dat wil zeggen, aan het einde van de reparatie – “kom binnen en leef”). Hersteltermijn: maximaal 3 maanden; b) uitvoering van specifieke soorten afwerkingswerkzaamheden (spanplafonds, vloeren, loodgieterswerk, tegels, enz.). Dat wil zeggen dat één team zich kan specialiseren in slechts één (of meerdere) soorten werk; voor een volledige reparatie zijn mogelijk meerdere teams nodig. Hersteltijd: hangt af van de snelheid van een bepaald team, zijn professionaliteit en het aantal gelijktijdig uitgevoerde projecten. 2) Zelf reparaties uitvoeren. Hersteltermijn in een appartement zonder afwerking Appartement in een nieuw gebouw zonder afwerking Reparatietermijn: onbepaald. Vaak zijn de huurders er zeker van dat ze zelf in staat zijn om met zoiets als reparaties om te gaan – “en een Zwitser, en een maaier, en een gamer”. Maar in feite blijft er alleen vrije tijd om de bouw- en reparatiewerkzaamheden te controleren in het weekend en op vakantie (in de regel is het onmogelijk om zo’n hoeveelheid werk in één vakantie aan te kunnen, tenzij dit natuurlijk geen voorman is die reparaties uitvoert in zijn eigen appartement). Waar komt het op neer? Het appartement, dat naar het schijnt vreugde en plezier zou moeten brengen, verandert in een slagveld voor het hele gezin en sleept zich vele maanden voort, wanneer je te maken krijgt met de gebruikelijke “reparaties kunnen niet worden voltooid, maar kunnen alleen worden opgegeven”. Appartement in een nieuw gebouw met fijne afwerking Wat hebben we bij de entree: alles van bovenstaande + behang, vloerbedekking (laminaat / linoleum), sanitair (toilet, badkamer, wastafels in de badkamer en in de keuken). Hier komen in de regel twee hoofdopties voor: a) bewoners direct bij de ingang (of zelfs ervoor) staan klaar om de herstellingen van de ontwikkelaar “voor zichzelf” over te doen; b) huurders betrekken het appartement met afwerking door de ontwikkelaar. Zie in het eerste geval item 1 (de reparatieopties zijn hetzelfde). In het tweede geval kan het enkele jaren (en soms zelfs tientallen jaren) duren voordat de eigenaren van het appartement zeggen: “We willen in een mooi, modieus, comfortabel appartement wonen, en dit is niet alles”. Daarna begint het meest interessante – bijna 5 fasen van het accepteren van het onvermijdelijke (ontkenning, woede, onderhandelen, depressie, acceptatie – zie het artikel “Herstel – hoe te accepteren en te vergeven”). Secundaire huisvesting Wat we bij de ingang hebben: al het bovenstaande, dat wil zeggen een volwaardige renovatie (soms – ‘renovatie in westerse stijl’, soms – reparaties die 10-15 (op zijn best – 5) jaar geleden zijn uitgevoerd, apparaten (in de keuken en in de badkamer) en meubels – niet altijd. Hier kunnen, net als in de vorige versie, twee gevallen zijn: de huurders voeren onmiddellijk reparaties uit en betrekken een appartement dat voor zichzelf is gemaakt, of wonen in de omgeving die ze hebben geërfd van de vorige eigenaren. In het eerste geval zijn de herstelmogelijkheden in overeenstemming met clausule 1. De tweede optie wordt bemoeilijkt door het feit dat de bewoners meestal de echte staat van het huis en appartement begrijpen nadat het behang op de vloer ligt, niet op de muur, de vloerbedekking is verwijderd en het meubilair wordt weggegooid (of vervoerd naar het landhuis). Mee eens, het is onaangenaam om te zien dat de muren, zo blijkt, stopverf en waterpas moeten zijn en dat de vloer moet worden gestort. Bovendien werden er plotseling nieuwe conclusies voor stopcontacten gevonden (maar dit is eerder een aangename verrassing – een bonus voor de beslissing om als het ware reparaties uit te voeren). Samenvattend willen we opmerken: het maakt niet uit wat voor soort woning je hebt gekocht (en in welke staat deze is). Om ervoor te zorgen dat de verhuizing een feestdag wordt, en geen verspilling van zenuwcellen en een reden voor scheiding, moet u voor uzelf (vóór de start van de reparatie!) Duidelijk de doelen en voorwaarden van de reparatie en de manier waarop deze wordt geïmplementeerd omschrijven. En vergeet niet eerst de kat het huis in te laten!
|
https://be.propenda.com |