|
Misschien komt de titel je wel bekend voor, want er is altijd, elektriciteit. Het is de titel van het liedje van Ernst en Bobbie. Nu is dat natuurlijk grappig om te lezen, maar Ernst en Bobbie hebben zeker wel een punt. Er is namelijk altijd elektriciteit, waar je maar kijkt. Bussen rijden verlicht over straat, de straatlantaarns staan altijd aan, mensen hebben de tv ’s avonds aan staan en je mobiel kun je ook altijd ’s nachts aan de lader leggen. Er is overal en altijd elektriciteit. En overal heb je ook elektriciens, elektricien leiden, elektricien zoetermeer en zelfs in jouw plaats. Hebben we straks nog wel stroom?We zijn gewend dat er altijd stroom is, maar er wordt voorspeld dat dit in 2025 een stuk minder gaat worden. We worden namelijk steeds afhankelijker van het weer en van het buitenland als we het hebben over stroomvoorzieningen. Nu er meer en meer kolen- en gascentrales worden uitgeschakeld, kan het zijn dat we straks helemaal geen stroom hebben, omdat het niet meer beschikbaar is. Moeten we ons nu al zorgen gaan maken over de elektriciteit en moeten we het nu al gaan opslaan? Of hebben we een andere oplossing wanneer we zonder stroom komen te zitten. Stroom zoveel mogelijk opslaanZeker als iedereen straks tegelijk stroom verbruikt, wordt het heel lastig de leveringszekerheid in stand te houden. Het is daarom dus noodzakelijk dat wij als gebruikers gaan beginnen met veel meer opslagcapaciteit, dit is dan in de vorm van accu’s in bijvoorbeeld elektrische auto’s en thuis accu’s om in geval van te weinig stroom bij te kunnen springen. Of thuis accu’s er in grote getallen ook echt kunnen blijft onzeker. Ten eerste zijn ze erg duur en ten tweede duurt het ook lang om ze te maken, dat betekent dat de salderingsregeling vanaf nu in moet gaan. Laten we nu dus nog lekker genieten van onze stroom zolang het nog kan!
|
Veelgestelde vragen
Waarom wordt elektriciteit in de toekomst schaarser?▼
Met de uitschakeling van kolen- en gascentrales en toenemende afhankelijkheid van weersafhankelijke hernieuwbare energie, kan de stroomvoorziening onder druk komen te staan, vooral bij gelijktijdig verbruik.
Wat is de salderingsregeling en waarom is die belangrijk?▼
De salderingsregeling compenseert thuisgeproduceerde stroom met verbruikte stroom. Deze regeling moet nu al ingaan om de elektriciteitstekorten op te vangen terwijl huisaccu's nog niet massaal beschikbaar zijn.
Kunnen elektrische auto's helpen bij stroomopslag?▼
Ja, de accu's in elektrische auto's kunnen fungeren als opslagcapaciteit en stroom teruggeven aan het net wanneer dit nodig is, wat helpt de leveringszekerheid te stabiliseren.
Waarom zijn huisaccu's niet de oplossing?▼
Huisaccu's zijn erg duur en hun productie duurt lang, waardoor massale invoering niet snel realiteit wordt. Dit maakt de salderingsregeling voorlopig noodzakelijk.
Wat kunnen huishoudens nu al doen tegen toekomstige stroomtekorten?▼
Huishoudens kunnen nu genieten van stroom en nadenken over opslagcapaciteit. Investeren in zonnepanelen met saldering of elektrische auto's kan helpen, hoewel volledige zelfredzaamheid nog niet realistisch is.
