AGM accu staat voor AGM staat voor Absorbed Glass Matt accu. De AGM accu’s hebben dezelfde werking als de conventionele natte loodzuur accu’s. Het accuzuur wordt opgenomen in glasvezelmatten. Die bevinden zicht russen de loodplaten. Dit is in tegenstelling tot de natte accu’s beter omdat er bij de natte accu’s het accuzuur los van de accu bevindt.
Hoe werkt een accu?In een accu zit elektrische energie wat ervoor zorgt dat je auto start. Net zoals bij je mobiele telefoon is een accu nodig om het functioneel te maken. Een accu voor de auto is nodig om de auto te starten en overal energie naar toe te brengen. Bij een accu hoort ook de dynamo. Een dynamo zorgt ervoor dat de accu steeds bijgeladen wordt zodat er constant energie naar andere elektrische accessoires wordt gestuurd.
Wat zit er in een accu?Een AGM accu is opgedeeld is 6 grote cellen wat zich in een bak bevindt. Oftewel 6 cellen. Er zitten 2 verschillende soorten loodplaten per cel. Een positieve en een negatieve plaat. Deze cellen worden onderscheden door een kunststof plaatje wat tussen de bak in zit om kortsluiting te voorkomen. Daarnaast bestaat hij nog bovenop uit een min en plus leider. Hoe meet je een accu?Om een accu te meten heb je als eerst een multimeter nodig, deze stel je in op 20 volt. De minkabel et je op het min (rode kabel) symbool op de accu en de pluskabel (zwarte kabel) zet je op het plus symbool op de accu. Zorg ervoor dat de motor wel draait. Wanneer dat is gedaan kijk je of de spanning tussen de 14 en 14,5 volt lig. Ligt het eronder? Dan is waarschijnlijk je accu stuk of slecht. Maar het probleem hoeft niet altijd bij de accu te liggen. Het probleem kan ook aan de dynamo liggen.
|
https://multibat.nl/120-agm-accu |